Volvo-service 2020

Jag lämnade nyligen in min bil för service. Följande önskade jag undersökt och/eller åtgärdat.

  • Regelbunden 2000-mila-service
  • Fel som bilen rapporterar kring strålkastarsystemet, uppskattnings vis 60 gånger har vi fått felmeddelande i panenel
  • Återställa en lampa som ej lyser i bagageutrymmet efter tidigare service (installerade dragkrok)
  • Se över ljudsystemet i bilen då ljudet i baksätet, i bilens grundinställning är medioker (bilen är utrustad med extrapaketet Harman Kardon Premium Sound)
  • Fjädringen vänster bakhjul gnisslar, vilket ingen av de andra gör. Önskar en kontroll för att tidigt upptäcka ev brist/avvikelse.
  • Bromsarna tjuter regelbundet vid inbromsning i låga hastigheter. Detta har uppkommit någon gång under vintern och fanns ej under första 6 månader från bilens uthämtning.
  • Vibrationer har börjat uppkomma i ratten vid hastigheter över 110 kmph, detta fanns ej i december.
  • En ventilationsriktare för baksätespassagerarna i mittenkonsolen har gått sönder (höger), önskar bytas ut.
  • Vibrationer i drickahållaren, bak.
  • Är dörrlisten vänster bak färdigjusterad? (Bilen levererades med känt fel, listen stack ut och följde inte dörrens form, verkstaden som lämnade ut bilen bad att vi skulle återkomma, vilket vi nämnde när bilen togs in för service i december).

Efter genomfört servicebesök, ombads jag i en enkät svara på hur jag upplevde servicen. Som sista fråga kunde jag lämna en övrig kommentar. Jag delar den texten nedan.

Jag vill understryka att jag och familjen är mycket nöjda med bilen i stort: den är tyst, känns gedigen och byggkvaliteten känns hög över lag. Den presterar som förväntat i både stadstrafik och på motorväg, och Pilot Assist ger välkommet stöd i längre körningar. Integrationen med Android Auto är duglig, och blir bättre för varje uppdatering av mjukvaran i bilen. Volvo-on-call gör att bilen är “uppkopplad” och kan ingå i hemmets automation (Home Assistant). (Ger notis om tanken är låg, samma med spolarvätska, olåst, samt grundläggande data för körjournal. Den inbyggda funktionen för körjournal är ej tillräcklig för att nå skatteverkets krav.)

Inför köpet har jag och familjen använt över 30 olika modeller av Volvo V40, V60 XC60 och XC90 genom Sunfleet. Oftast långa resor. Vår V60 är därför extrautrustad med bl a Heads-up-display, Inscription-paket och så gott som allt “förarstöd” som går att få. Till skillnad från flera Sunfleet-bilar så har vi inget soltak, men i övrigt är det välutrustade bilar vi vant oss vid och därmed beställde.

Det är svårt att komma ifrån känslan att bilen saknar over-the-air-uppdateringar, och det faktum att “uppkopplad” inte innebär att jag kan följa felkoder, servicebehov etc via minvolvo.se. För att få förbättrad integration med Android Auto krävs att bilen lämnas in på service. Det är uppenbart att Volvo, som helhet, kämpar med digitalisering och kundupplevelse. Inför köpet användes Bygg din Volvo flitigt, och den har mycket fler än en buggar.

Övrig kommentar till servicebesöket

Det är svårt att inte vara färgad av helhetsupplevelsen kring detta servicebehov - jag vill påpeka att Mariestadspersonalen varit mycket trevliga med gott bemötande.

Vid över tio tillfällen har bilen meddelat “service eller reparation nödvändig”, och efter att ha tryckt “skicka bildata” i bilens konsoll/skärm är det förvånande att Volvo inte tar kontakt, eller automatiskt föreslår en tidpunkt att serva bilen. En sådan enkel sak som att skicka ett e-mail med “din bil är i behov av omgående service. Vi har hittat följande tider, följ länken för att slutföra bokning av service.” Vilken funktion fyller det att jag trycker “skicka bildata”, om inte den att jag får hjälp att utifrån felkoder få förslag om å tgärd? Vad borde jag förvänta mig?

Eftersom servicebehovet även infattar återställande av funktion från tidigare service (garanti), samt undersökning/felsökning så blir det stört omöjligt att boka detta ärende via webben (man måste välje exakt en orsak, vilket styr vilken tid som föreslås samt antas behöva tas i anspråk). Det kan jag acceptera även det är tydligt att fokus för “förenkling” av bokning och service ligger på Volvo-sidan, jämfört med att fokusera på att göra det enkelt för mig som kund. Jag har dock, vid två tillfällen, skickat meddelande till “min personliga servicetekniker”, som varit två olika personer (en i Sisjön där jag bodde, en i Skövde där jag nu bor). Inget svar har emottagits från endera. Således behövde jag fatta telefonluren och ställa mig i telefonkö. Kön ger ingen information om hur många som väntar i kö, uppskattad väntetid, och ger inte möjlighet att bli uppringd när det är min tur. Att bli uppringd är en service som t.o.m. de flesta statliga myndigheter erbjuder sedan länge - att Volvos kundservice ger sämre service än långsamma staten är anmärkningsvärt, och för mig väldigt oväntat. Vid mitt andra telefonkösamtal (det första fick jag avbryta pga arbetet krävde min uppmärksamhet efter 20 minuters kötid), fick jag svar efter 30 minuter. Jag var efter växeln väl bemött och förklarade läget kring bilen. 8 punkter antecknades. Efter detta erbjöd teknikern en servicetid en månad från dagens datum. Jag meddelade att jag önskade en tid tidigare än detta, då jag anser belysning essentiellt för säkert (och lagligt?) framförande av fordonet. Över webben hade jag sett att både Skara och Mariestad erbjöd tider inom ett fåtal dagar. Jag påpekade detta och frågade om teknikern kunde boka in mig på någon av dessa verkstader istället. Teknikern meddelade att hen inte hade insyn i de andra verkstadernas system, och föreslog att jag tog kontakt med Mariestad och lämnade två telefonnummer som gick direkt till verkstaden. Jag frågade om jag behövde gå igenom allt kring bilen igen, varpå teknikern lämnade arbetsordernummer som jag kunde uppge till nästa verkstad. Förhoppningsvis skulle det räcka, men teknikern ville inte lova något här. Jag ringde därefter direkt till Mariestad och fick omedelbart svar och bra bemötande. Dessvärre hjälpte det inte med arbetsordernumret, jag fick dra hela listan igen.

Jag har varit mycket vänligt bemött i alla kontakter, förutom växelpersonalen som jag upplevde som hemskt opersonlig och helt ointresserad av mitt ärende, snarare fick jag känslan av att de var mest besvärad över att jag ringde över huvud taget. Med det sagt, informationen från “verklig personal” har för mig som förstagångsägare hos Volvo varit mycket mindre/knapphändig än jag väntat mig. Ingen, förrän vid överlämning av bilen, har frågat om jag önskat låna/hyra bil, förklarat om det ingår eller vad det skulle kosta mig. Ingen proaktiv kontakt har tagits från Volvo, varken avseende regelbunden service (2000 mil) eller av bilen rapporterade fel (och av mig inskickade bildata). Jag har inte kunnat följa arbetet via nätet, såsom att kunna se arbetsordern och en slutlig notis om status. Jag kan inte se bilens fel eller felkoder via minvolvo.se.

Att jag skall behöva fråga “hur går det med X” för 8 olika punkter känns onaturligt för mig. I gott samtal har jag och verstadschefen gått igenom dessa punkter och jag tycker det är underförstått att jag därmed är intresserad av hur det går med alla dessa punkter. Eftersom bilen dessutom leasas är det ytterligare besynnerligt att Volvo inte är mer proaktivt kring bilen.

Inför köpet/leasingen av denna V60 med ett tydligt tilläggspaket, utvärderade jag främst Tesla modell X som alternativ. Grovt var argumenten som avgjorde till Volvos fördel: byggkvalitet, ljud i kupé, ca 200 tkr lägre kostnad (vid denna tid bodde jag utan möjlighet att ladda från egenproducerad el).

Nästa bil kommer absolut bli en eldriven bil, och till listan vet jag nu att Volvos service - som helhet - är kvar i (vad jag upplever som) 1980-talets era. Kanske Polestar 2 är frikopplat nog att - från konsumentens perspektiv - tag till sig digitaliseringen i störra utsträckning?

This work by Fredrik Wendt is licensed under CC by-sa.